• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur mycket har ni lyckats förhandla ner räntan?

backtobasics

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 Maj 2019
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Jag har som jag beskrivit i en tidigare tråd ganska stora blancolån och jag vill försöka förhandla ner räntorna för att få en hanterbar månadskostnad.

UC just nu 0,8%
4 FF, 2 går ut om en dryg vecka
Jag har precis avslutat 2 kreditkort och Qliro och har tänkt lösa ett litet blancolån i förtid för att få ner antalet krediter/kreditgivare. Idag är det 13 krediter och 13 kreditgivare, tanken är att komma ner till 9/9. Så jag hoppas att min UC sjunker ett par tiondelar till i mars.

Årsinkomst ca 600 000 (räknar med att höja med åtminstone 20-30 000 i årets lönerevision

De stora lånen som är aktuella att förhandla är:
ICA, knappt 100 000, 8,35%
Remember, ca 430 000, ~7%
Collector, ca 330 000, 7,65%
Ikano, ca 140 000, ~7%
Sevenday, ca 130 000, 5,35% (den känns ok)
Santander, drygt 50 000, drygt 7%

Vad är era erfarenheter av att förhandla med de bankerna? Någon som är lättare/svårare?

Min förhoppning är att kunna få ner åtminstone några till kanske 5%, eller ännu lägre. Är det en orimlig förhoppning?

Idag går ungefär hälften av min lön till de här lånen och det håller inte, planen är att försöka få ned det till åtminstone en tredjedel
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Collector tycker jag är väldigt tillmötesgående! Jag tycker du ska ringa alla och förhandla! Man vet inte förens man provat. Men var noga med att dom INTE tar en UC på dig av bara farten.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Viktigt när du ska förhandla att inte låta de ta en ny upplysning. Om de vill ha en för att bedöma nuvarande situation (som är mkt bra) så skicka din upplysning som du själv kan ta ut i PDF via minuc. Collector fick jag ner 1%. Från Samma nivå som du har nu. Motiveringen är ju att din ekonomi ser bra ut och att du nu vill få rättvis ränta. Lycka till!
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Remember och Ikano sänker inte befintlig ränta tyvärr. Däremot kan de förlänga lånen så månadskostnaden går ner
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Sevenday har sänkt vet jag, förutsatt att man skött allt ok förstås.
 

Nate87

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
3 Maj 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Viktigt när du ska förhandla att inte låta de ta en ny upplysning. Om de vill ha en för att bedöma nuvarande situation (som är mkt bra) så skicka din upplysning som du själv kan ta ut i PDF via minuc. Collector fick jag ner 1%. Från Samma nivå som du har nu. Motiveringen är ju att din ekonomi ser bra ut och att du nu vill få rättvis ränta. Lycka till!
Hur är det när ekonomin är inte så bra?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp